בחירת גוון אור

באתם לקנות גופי תאורה ונתקלתם בשאלה באיזה גוון אור אתם רוצים את הגוף תאורה? אתם לא מבינים בזה כל כך אבל זכור לכם מושגים כמו אור חם/אור קר ואז שואלים אתכם אבל כמה קלווין אתם רוצים? אם אתם לא יודעים לענות מאמר זה מיועד בדיוק בשבילכם, נסביר כאן מה זה בכלל אור ואיך נוצרים צבעי האור, מאיפה מגיעה ההגדרה קלווין ואפילו מה הסטנדרט הנדרש לגופי תאורת חוץ.

מהו אור?
אור הוא קרינה אלקטרו מגנטית באורכי גל בטווח הנראה לעין האנושית שזה בין 400-750 ננומטר, המוח האנושי מפרש את אורכי הגל בטווחים אלו לצבעים שונים, ככל שאורך הגל יותר נמוך כך הצבע יותר סגול וככל שהוא גבוה יותר כך הוא יותר אדום. אורכי הגל אורך מתחת ל400 ומעל 750 אינם נראים לעין האנושית והם נקראים אולטרה סגול (UV) ואיפרה אדום, ישנם בעלי חיים שכן מסוגלים לראות צבעים בטוחים אלו.

טמפרטורת צבע
התאורה הנפלטת מגופי תאורה נמדדת באמצעות טמפרטורות קלווין (K) מקור ההגדרה מבוסס על התוצאה שהתקבלה מחימום ברזל או זכוכית בטמפרטורות מסוימות. לדוגמא כשחיממו ברזל ב1700 מעלות קלווין, צבע הברזל נהפך לכתום/אדום הדומה לצבע האש של נר וככל שחיממו יותר הברזל הלבין יותר. חשוב להבהיר, אין קשר בין ההגדרה של הטמפרטורות של התאורה לבין החום של התאורה, יכול להיות תאורה בגוון 3000K שלא תתחמם כלל, הקלווין בתאורה נועד אך ורק להגדרת צבע האור.
להמחשה ניתן לראות בסרטון את שינוי צבע המתכת בחימום בטמפרטורות גבוהות

אז איזה גוון אור (בקלווין) צריך?
סולם הגוונים בתאורה (רגילה לא RGB) נא בין 2200-6500K, גוון האור החם (אדום) הוא הערך הנמוך ביותר וגוון אור קר (כחול) הוא הערך הגבוה ביותר. בתאורת חוץ משתמשים לרוב ב3000-4000K ולפעמים במגרשי ספורט ישנה דרישה ל5000K, כיום יש יותר מודעות לזיהום אור ולנזקי האור הכחול שמתאפיין בעיקר באור קר (מעל 4000K) ולכן נציבות התקינה האירופאית והישראלית ממליצה להתקין גופי תאורה עד גוון של 3000K באזורים ציבוריים. בתאורת פנים פרטית אין המלצה או חוק מחייב והשיקול לרוב נעשה מתוך בחירה עיצובית.
כך נראים ההפרשים בין הגוונים:

אם הגעתם עד פה כנראה שתאורה ממש מעניינת אתכם, אבל מה שיש פה זה רק חלקיק, אם אתם מעוניינים בגופי תאורת חוץ מומחי בן חור ישמחו לתת לכם מענה מקצועי ומקיף
נכתב ע"י: יחזקאל גולדברגר מתכנן מערכות תאורה